HeSt wobblern, de ulike modellene

Sesongen 2022 var første sesongen med en egen modell i ulike størrelser som skulle testes ut og brukes av flere enn bare meg. I tillegg hadde jeg et relativt stort antall prototyper som jeg håpet å få testet ut for så å få valgt ut nye fremtidige HeSt modeller 😊

Årets aller første laks i Norge denne sesongen ble i alle fall tatt på en HeSt wobbler, så det lovet jo bra for fortsettelsen 😊 Det ble også landet en del lakser jevnt og trutt gjennom sesongen, men må nok innrømme at jeg ikke var mer enn mellomfornøyd med resultatet…

Stian Petterson med sesongens første laks i Norge, tatt på en 70mm i Lassemo-fargen!

Jeg forsto nok relativt tidlig at jeg hadde lagt litt for mye vekt på at wobblerne ikke skulle ha så alt for kraftig gange og at dette endte opp i at de gikk litt for pent og pyntelig…. Når jeg bedrev dette harlingfisket kunne jeg knapt se risting i stangtuppene, mens de hang etter båten. Det stemte liksom ikke helt 100%, selv om både jeg og andre som nevnt tok noen laks på dem.

Coral Trout fargen, som var min mestfangende farge i sesongen som gikk 🎣

Etter litt testing på sensommeren, med hovedsakelig endringer på leppeplassering og leppevinkel kom både sparkene og søkene som jeg tidligere hadde slitt med å få til 😊 Problemet var bare at det kun var jeg som hadde disse med de nevnte endringene, mens alle de wobblerne jeg hadde gitt bort i Norges land måtte slite med disse jeg ikke syntes funka optimalt 😕

Selv syntes jeg i alle fall at de nå fisker godt og jeg har stor tro på at de vil gi betydelig mer stangbøy i sesongene som kommer, enn hva det har gjort til nå!

Rødhuggu

Testing av prototyper fikk jeg også gjort, men når 200 stk var blitt redusert til 10-15 stk måtte jeg be om litt assistanse av Jim Frode Rygg. Sammen plukket vi ut 4 kropper vi syntes var bra. Planen var nok egentlig å redusere dette antallet ytterligere til 2 eller 3. Det klarte jeg ikke og dermed ble det 4 nye kropper, hvor hver av dem kommer i 2 størrelser 😳😅 Dvs 12 ulike wobblere i sortimentet om man teller de ulike størrelsene av hver modell som 1.

De 4 nye kroppene 😊

Før jeg går gjennom de ulike modellene må jeg tilbake til sesongen som har gått litt til. For jeg hadde lovet ut noen premiewobblere for størst laks, flest laks, største ørret, samt et 3 tilfeldig trekte vinnere blant dem som har sendt inn fangstbilder.

Største laks var det Martin Zakariassen som fikk, riktig nok delt førsteplass med meg, da vi begge fikk laks på 11,6kg. Martin tok denne på en 70mm rødhuggu, mens jeg tok på 80mm Kinerser’n. 3 wobblere til Martin, som takk for innsatsen 😊👍

Dette er ikke laksen som Martin Z. tok, da han kun sendte en video, så dette laksen på 11,6kg som jeg tok med en kunden Ørjan 🎣

Flest laks så var nok også det jeg som fikk med relativt god margin, men siden jeg ikke er med i denne kåringen er det Geir Jarle Bjørneng som stikker av med premien på 3 wobblere, etter å ha tatt 6 laks på HeSt 😊👍 Han tok i tillegg en del SØ og mange støinger på wobblerne 🎣

Geir Jarle med en av laksene han rodde på. Her med 12årige Kristian som fisker 😊👍

Største Ørret var det Jan Inge Mistereggen som sto for og den var på 2,2kg. 3 wobblere til deg 👍

Denne ble tatt på 90mm i elva Brumunda

Så har jeg trekt ut 3 tilfeldige vinnere, som har sendt inn fangstfoto; Frans Otto Kveli, Stian Pettersen og Jan Morten Roel. Disse kan velge seg 2 wobblere hver 😊

Har foreløpig ikke informert vinnerne, men dere vil bli kontaktet i god tid før neste sesong, når wobblere er klare 😊👍

Så til de ulike HeSt modellene 😊

Modell 1 er altså denne som allerede er flittig brukt sist sesong og nå blitt til en ganske så annerledes wobbler en de vi startet sesongen 2022 med 😊

70mm som er laget i SvartOr og veier 7,6gr. Vil bli laget med M16, P13 og muligens noen J16 lepper. Disse har gode søk og er relativt gode å kaste med, til tross for noe begrenset vekt. Flyr i alle fall som et prosjektil i lufta!

80mm er laget i SvartOr og veier 8,4gr. Disse vil bli laget med M18 og P14 lepper og har potensielt gode søk. Wobblern er i likhet med 70mm’rn god å kaste med, selv om noen selvfølgelig kunne tenkt seg enda mer kastevekt 😊 Etter justeringene som ble gjort på denne ble den en liten favoritt for meg de siste turene 😊👍

90mm er også laget i SvartOr og veier 9,4gr. Kan kastes med, men vil ikke fly like godt i lufta som de 2 mindre modellene. Denne kroppen har minimalt med søk og er først og fremst en wobbler for kald elv! Dette kroppen er nok en av de første jeg vil finne frem neste sesong også 👍

– 70mm DD (Deep Diver)

Disse er laget i abachi og veier 9gr. Disse ble også utviklet på sensommeren i år. En wobbler jeg ble svært godt fornøyd med!!! På de 3 korte turene jeg var i Namsen for å teste dem fanget de godt med både laks og SØ. Var stabile, altså holdt seg nede, selv med mye søk. Det stilles ofte spørsmål om hvor dypt disse går og jeg vet rett og slett ikke helt. Ikke fryktelig dypt, men betydelig dypere enn alt med «vanlige» lepper. Wobblere med denne type lepper har i alle fall en annerledes og kraftig gange og har til tider vist seg å være fryktelig effektive 🎣

Modell 2

79mm som er laget i SvartOr og veier 9,2gr. Lages med M18 og P14 leppe. Denne flyr veldig godt i lufta og er dermed godt egnet som kastewobbler! Wobblern har et bra justeringspotensiale slik at den kan tilpasses de ulike forhold 👍

89mm er som sin mindre bror også laget i SvartOr og veier 9,6gr. Vil bli produsert med M18 og P14 lepper og kan enkelt justeres til ønsket svøm! Ikke spesielt godt egnet for kasting, da den roterer i lufta.

Modell 3

67mm med vekt på 6,8gr laget i SvartOr. Disse monteres med M14 og P13 lepper. Wobblern er ikke spesielt godt egnet for kasting, da den roterer en del i lufta! Gode justeringsmuligheter på denne også 👍

77mm har en vekt på 8gr og er laget i SvartOr. Lages med M18, P13 og P14 lepper. Heller ikke noen god kastewobbler! Justering er godt mulig!

Modell 4

68mm med kastevekt på 8gr. Laget i SvartOr og flyr svært godt i lufta. Vil bli levert med M18, M16 og P13 leppe. Potensielt svært gode søk i denne kroppen!

78mm med en vekt på 9,2gr. Denne er også laget i SvartsOr og egner seg godt som kastewobbler! Denne vil komme med M18 og P14 leppe!

Modell 5

61mm er min minste wobbler og denne har jeg valgt å lage i abachi. Har derfor en vekt på bare 5,6gr. Denne vil jeg lage med M16, M14 og P13lepper. Syntes disse svømte bra med gode søk osv 😊👍

71mm var også ment å lages i abachi, men så hadde mannen med fresen i Finland laget den i SvartOr… Uansett var eneste tanke å teste ut dette treverket på et par kropper, så ingen krise 😊 For wobblern svømte godt og hadde ønsket justeringspotensiale 👍 Den veier for øvrig 7,2 gr, og vil bli levert med M16, P13 og P14. Ingen god kastewobbler.

Til info for dere som lurer på disse leppene jeg skriver om. Alle er trappelepper; M leppa med spiss front og er ofte enkle å justere søk med og er ganske stabile. P leppene er såkalte firkant lepper. Går ikke fult så dypt som M leppa og tåler normalt stri elv godt. Har ofte litt kjappere spark og bevegelser enn M leppa. J leppa gir mye søk og er den minst stabile leppa i forhold til strøm.

Fra venstre M18, M16, M14, P14, P13 og J16

Siden jeg begynte som Wobblermaker har mitt mål vært å utvikle gode wobblere for laksefiske, DD’r, Kastewobblere og Trollingwobbler. Både håper og tror nå at jeg er kommet et stykke på veien. Trollingwobblere mangler jeg fremdeles, men tror kanskje denne mod. 3 skal testes med sadelskje etter hvert 😊 Når det gjelder kastewobblere har jeg nå 5 wobblere jeg mener er godt egnet, selv om noen antakelig kunne tenkt seg enda litt mer tyngde. Her kan kanskje litt bly i wobblerne evt et enda tyngre trevirke testes ut etter hvert 👍 DD’ne og de vanlige wobblerne har jeg nå stor tro på at vil kunne gjøre jobben de er ment å gjøre, selv om små endringer aldri kan utelukkes 😊👍

Så til slutt; jeg får en del spørsmål rundt kjøp/salg av wobblere. For alle som lurer på dette så vil nok alt av salg først skje nærmere neste sesong. Jeg har ikke tilgang på innendørs justeringsbasseng og nå begynner det å bli for kaldt til å stå med dette utendørs 🥶 Regner dermed med at første wobblerne blir lagt ut for salg i april mai.

Jeg kommer til å produsere en god del wobblere gjennom vinteren og vil dermed tro det vil bli mulig å få tak i for de fleste som ønsker å kjøpe 😊👍 Foruten at jeg har lovet Sporten i Overhalla noen, så vil alt salg foregå inne på FB siden HeSt wobblern 😊 Forhåndsbestillinger er helt utelukket, da dette vil ta for mye tid og organisering 🤪

«Styggen» en av mine personlige favoritter for laksefiske 🎣🐟