Fiskehistorier 🎣🎣

Vært stille fra meg en stund og mye av grunnen til det er at jeg har vært travelt opptatt i mitt nye wobblerverksted!

Nå som en del wobblere er blitt klare har jeg gjennom wobblersiden min på FB (HeSt Wobbler’n) hatt en konkurranse hvor jeg har gitt bort en del av det som har blitt produsert. Siste runde hvor jeg ga bort wobblere ba jeg om å få høre om folks største fiskeopplevelser, fiskeskrøner osv i retur. Noen av disse tenkte jeg å gjengi her 😊

For dagens sportsfiskere er det jo selve opplevelsene vi søker og er ute etter. De fleste av oss har også noen fiskedrømmer vi håper en dag å nå og en sjelden gang i blant går de i oppfyllelse 😊

For egen del har hatt mange ulike drømmer og en del av dem har jeg vært heldig å fått oppleve allerede, selv om den ultimate fiskedrømmen om å få 20kg’s laksen gjenstår. Uansett har jeg opplevd mye med fiskestanga i hånda 😍 Disse opplevelsene kommer jeg garantert til å minnes med glede resten av livet!

Har grubla litt på hvilken av opplevelsene som henger høyest 🤔 Kan kort nevne noen av dem det står mellom, uten at jeg skal skrive opp igjen hele historiene jeg allerede har skrevet om tidligere på denne siden.

Har hatt flere fantastiske økter med Singleharling som henger høyt: Som f.eks – med laks på 9kg som var kroket i halefinnen, – første over 10kg som faktisk var nærmere 15 😊(14,7kg) eller gangen jeg fikk laks på både 15,7 og 15,8kg på samme økta. (Singleharling er dette tradisjonsrike elvefiske hvor man ror båt, men da helt alene i båten).

Den gangen jeg sto ringside og så barndomskompiser ta laks på 22,8kg 😳 Dette var stort, selv om jeg ikke selv var direkte involvert!!

Tropiske opplevelser med: -min første Sailfish, Goliat Grouper på ca 200kg, min første Tarpon eller den gang jeg fikk 23 stk Tarpon hvor samtlige var på 60kg eller mer fordelt over 2 dager, første/største GT osv.

Nei, den største opplevelsen tror jeg må bli første gangen guttungen (Mathias) fikk bli med på laksefiske og fikk sin første laks! Han var da bare 6,5år gammel og laksen var på hele 14,5kg 💪 Har vel også hatt hatt flere opplevelser med begge barna, hvor de har fått store laks, som også kommer høyt på lista 🎣🐟😊👍

Så til disse opplevelsene fra HeSt wobbler siden 😊

Denne første historien er fra Kristian Okstad

Året er 2018 og jeg er 13år. Jeg og pappa skulle ro wobbler i Åelva i Bindal kommune🤞. Wobbleren vi hadde troa på var en rød Bewa med glitter. Vi rodde oss ut i strømmen, slapp ut wobbleren og holdte godt fast i stanga. Det tok ikke lang tid før det hågg en flott laks på ca. 8kg🐟. Laksen var bestemt og skulle ikke på land, men den satt godt og måtte overgi seg til syvende og sist. 👌

Etter en skikkelig fight rodde vi oss ut i strømmen igjen, med håp om mere bitevillig laks. Det tok heller ikke lang tid før det smalt på en litt mindere laks (3kg ca.) . Vi hadde virkelig knekt koden🙌.En så god wobbler hadde vi ikke sett maken til, 5 lakser ble også landet på denne wobbleren samme uken . Lite viste vi at den tre – kilosen ble den siste laksen på god wobbleren. Pappa tråkket nemmelig på wobbleren i gresset, det knaket i gresset og wobbleren var i tusen knas😂😭. Vi dro likevell glade hjem, for en laksemiddag, jo det er godt det.

Historie nr 2 er fra Kim Grimshei 😊🎣

Når du ankommer hytta, og resten av fiske følget (2dansker) velger å bli på hytta og drikke. Fordi det regner for mye og det er for mye vann i elva.
Da er det deilig å komme tilbake etter 20 min med denne hengende ut av vinduet på bilen i mangel på søppelsekk, mens man tuter som en gal og smiler som ei sol😁 Tok på 3 kastet på en 12 gr auraflake.

Historie nr 3 er fra Kjetil Løvmo 😊👍

Det var i det hærlige år 2019, før vi viste hva Corona (viruset altså) var 😅 April startet bra, fant ut at fruen var gravid og gledet oss fælt 🙂 Knappe to måneder senere fikk vi en meget overaskende beskjed om at vi skulle få to små (ikke noe galt i dette selvfølgelig, men kom som et veldig stort sjokk) som kom til å ta all tid å hobby o.l kunne bare glemmes i årene frammover 🥴 Den helt nye bilen vi hadde kjøpt måtte selges til fordel for kassabil med 6/7seter. Hodet var ikke på helt rett plass, å måtte rett og slett ut på elva å klarne hodet 😛 Det endte da med første tur noen sinne på singelharlig, å jaggu var fiskegudene med meg denne dagen, den fineste laksen jeg noen gang har fått, og forøvrig den største jeg har fått alene 🥳 10.2kg stoppet vekta på, å smilet var ikke å få tørket bort på mange timer etterpå, og hodet var meget oppklarnet og på plass igjen 😅 Helt utrolig hvordan en sånn opplevelse kan gjøre at ting blir snudd på hodet i riktig retning ☺️ Så for meg er dette den nest beste fiskehistorien jeg kan komme med, kun slått av den gangen dattra mi på den gang 3 år fikk sin første laks 🥰

Historie nr 4 er fra Odd Inge Ringen 😊

VONDT I BAKEN!
Som relativt ferske laksefiskere var forventningene skyhøye da vi dro til Namsen for en ukes fiske i Elvenes dronning nå i sommer.
Lite vann og høy vanntemperatur i tillegg til sel i elva gjorde at det ikke ble noe eldorado.
Og å sitte ved årene i de båtene i timesvis hele uka var ikke behagelig for en som ikke hadde ordnet seg skikkelig pute. Jeg fikk VONDT I BAKEN! Og ikkeno laks!
Siste dagen sa jeg til kona at vi gir bort den siste økta til de i reisefølget. Hun syntes synd på meg….eller baken min….og sa jeg kunne bestemme. Under frokosten ombestemte jeg meg, ordnet en slags pute inni en bærepose og vi la iveg. Det hadde regnet en del det siste døgnet så håpet var der.
Det så ut som vi nok en gang skulle komme tomhendt inn, MEN med en time igjen av fisketiden smalt det på stanga…..til kjerringa🧐…
Det ble en morsom fight, og hun fikk etterhvert landet en pen blank laks på 8,7 kg. Herlig! Turen reddet! Ny pers på fruen! Bedre pers enn meg😳….er det mulig da?😂😂😂
Det så ut som hun skulle avslutte sesongen med bedre pers enn undertegnede, men to dager før Drammenselva stengte i høst dro jeg ned etter jobb og joggu!!! Pang!!!!! En tøff fight endte med en flott haka på 10,4 kg.
FOR EN SESONG FOR TO FERSKINGER!!!!!
Har allerede begynt nedtelling til neste sesong….
Tallet er 187💪💪💪

Denne gang er det Mjøsfisker’n Jan Egil Andersen som forteller om sin livs fangst 😂

Etter å ha fått servert den ene skrytevideoen etter den andre om storfisk fra Mjøsa… var det deilig å dra inn denne freske krabaten. Ikke ble det livestream eller livesight hugg, ikke var det wobblere til 5000 kr stykket eller seier i konkurranse Men rett og slett en sliter som sannsynlig ble 3 cm lengre etter å ha hengt på dypriggen i 10 timer. Nydelig fisk og fornøyd fisker uansett størrelse 😊

Neste historie er fra Marius Simonsen og her er det snakk om en ørret i andre enden av skalaen 😳🐳

Hm. Har jo blitt noen historier opp igjennom , men tror jeg velger den som sannsynligvis var utslagsgivende for at jeg ble bitt av ørretbasillen . 4 september 1984 skulle jeg og mine besteforeldre krysse tunhovdfjorden med båt for å plukke tyttebær. Det var midt på dagen, blikk stille og varmt. Røyespinneren til bestemor hang bak båten som vanlig, plutselig nappet det. Nei , denne er ikke stor sa hun og sveivet på. Så plutselig hoppet det en diger ørret høyt opp i været 10-20 meter fra båten. Gutteøyene mine ble store som Tinn tallerkener. Ååå se på den sa gamlemor , mens hun sveivet videre på «røyefilla» …etterhvert så kjente hun det var litt tyngde, men ikke noe mer. Den største ørreten jeg hadde sett kom sigene inn mot båten, den lå på siden og var helt lammet. Vi fikk den opp i båten. Dro på den lokale butikken å veide den. Jeg husker ordene fra en kvinnemenneske enda ‘er det gjedde?» ….nei fisken var en ørret . Vekten 10.8kg . Alle tre krokene satt i tunga, noen mener fisken ble lammet av det. Ikke vet jeg. 0.25 sene og en liten mepps spinner. Siden har jeg fisket og fisket den fjorden opp og ned i «blinde» , men jeg har ikke vært i nærheten av å slå Hu gamlemor…enda!

Simen J Grefsrud forteller om når guttungen fikk sin første laks 👍💪

Sønnen sin første fisketur etter laks i elv 7 år gammel.
Vi stod opp 04.00 å begynte fiske 05.30 ca, endte opp i Lierelva for der var det ok vannføring denne dagen. Vi fisket med mark, sønnen tok på mark helt selv å kastet ut, etter mange kast å historien om alle nappene han hadde gikk i ett, pappa jeg har fisk tror jeg at jeg hørte 15-20 ganger men det var som oftest søkke som spratt på bunnen eller satt seg fast. Etter litt mer fisking ropte han at jeg har fisk igjen, sikkert bare søkke som spretter på bunnen sa jeg. Holdt da på å sette på noe agn på min stang da jeg plutselig ser ett voldsomt vak å denne gangen var det ikke bunnen sønnen hadde på, det var en pen laks. Etter en fin kamp fikk vi landet denne flotte laksen å sønnen sin første laks var på land, tror pulsen til far var en smule høy men det var det ingen grunn til. Sønnen fikk den trygt på land og vi gikk fornøyde hjem etter en vanvittig flott opplevelse. 🎣

I fare for å fornærme de mange Mjøsfiskerne her på Gjøvik hvor jeg bor må vi nesten ta med en historie om en skikkelig Mjøsørret, før jeg avslutter 😊🎣

Denne fra Kristoffer Skjervold 😊

Dette er en fisk det tok mange år før det endelig ble en realitet. Punding på Mjøsa var noe som lå veldig høyt på lista(ørret over 6 kg). Vi satte ut tidlig på kvelden og fisket oss mot et området vi hadde tro på, så mye aktivitet på loddet, men timene gikk og fisken ville ikke bite 🤷‍♂️ etter kanskje 6 timer så begynte vi å fikse oss litt nordover da det beit på en liten tass, akkurat da den ble sluppet tilbake så skreik det i stanga og snøret mitt raste ut og vi skimtet en diger skapning som hoppet langt ute i vårnatta 😁 gleden var selvfølgelig stor da denne flotte villfisken var i håven og vekta ikke stoppa før den hadde passert 7 kg🎣 Morsomt å tenke på at vi var veldig nære ved å pakke sammen og gi opp, etter denne så fisket vi i noen timer til 😅

Da går det holde i denne omgang 😊 Om pandemien, reiserestriksjoner eller frykten for at det skal bli for vanskelig å komme seg hjem er planen å dra ut på nye eventyr med fiskestanga om et par uker. Billetter til Costa Rica er bestilt og mine venner/fiskeguider i Barra del Colorado er klare for å ta meg i mot 😊

Frykten for at turen skal gå til helvete igjen er reell, men jeg lever i håpet om at det skal gå i orden. For nå trenger jeg å kjenne STOR fisk i enden av snøret igjen etter en begredelig laksesesong langt under normalen 🙏🎣